EKATEPИHБУРГА

28 juni 2012 - Yekaterinburg, Rusland

EKATEPИHБУРГА
Jekaterinenburg / Oblast Sverdlovsk / Ekaterinburg

Dinsdag middag zijn we in Moskou op de trein gestapt. Was best wel een spannend momentje, de trein was enorm lang en je beseft pas hoeveel mensen erin kunnen als je ze allemaal ziet staan met al hun bagage. En daar loop je dan met je rugzak op de rug op zoek naar het juiste treinstel, wij zaten in nr.6 en die bleek vlakbij te zijn. Nog even een paspoort en ticket controle door een vriendelijke blonde Russische mevrouw,  en we mochten bed 17 en 18 opzoeken. Wagon 6 zat vol met russen, en geen van allen spreekt een woord Engels, er waren veel gezinnen aanwezig in onze wagon. Die speelden vrolijk in de gang met hun ballen, tennisrackets en geweren. Bij ons in de coupé zat een dikke Russische moeke (echt héél dik) en in het eerste deel van de dag een jongeman, daarna een meisje van het gezin van de coupé naast ons. De moeke zat zo te steunen en te puffen dat we bang waren dat ze in haar slaap zou overlijden, om te gaan slapen liet ze zich gewoon omvallen op de bank. Gelukkig werd ze de volgende ochtend gewoon weer wakker en ging verder met de woordpuzzel waar ze de vorige avond aan begonnen was.

We kregen van onze treindame een lakenpakket met handdoek je overhandigd, ideaal! Na ons geïnstalleerd te hebben in de trein zijn we even op ontdekkingstocht gegaan in de trein. Uit de coupe links een toilet en doorgang naar andere wagons waar wel gerookt kon worden, rechtsaf was een toilet en een kokend water tap en als we 2 wagons doorliepen was daar het restaurant gedeelte. Hier hebben we nu geen gebruik van gemaakt, in Moskou hadden we noodlesoepjes en brood gekocht.

De tijd in de trein vliegt voorbij. We hebben heerlijk gelezen, muziek geluisterd en natuurlijk veel uit het raam naar buiten gekeken. De natuur is erg mooi, soms reden we door bos dan door open vlaktes met af en toe een watertje. De lokale bevolking wonen in houten huizen, ongeveer zoals bij ons tot pakweg 60 jaar geleden in het veengebied stonden. Aangezien het hier de helft van het jaar beneden nul is, lijkt het ons niet erg comfortabel maar blijkbaar is dat toch anders.  In de trein houd men zich aan de Moskou tijd, dus wanneer we precies de tijdzones door zijn gegaan weten we niet. Het slapen in de trein is echt even wennen, je schommelt veel heen en weer, zoals je in Nederland wel hebt met de treinwissels. Ook wordt het niet echt donker zoals we gewend zijn. We rijden ten hoogte van Oslo, de nachten zijn dus erg kort en niet helemaal donker, witte nachten noemen de russen dat. Door dit alles raakt de biologische klok aardig van slag met als gevolg dat we moe wakker worden en pas laat weer in bed liggen. Door onze medecoupe bewoners hebben we de deur niet ‘s nachts dicht gedaan, dus alle geluiden kregen we mee. Halverwege de nacht toch maar oordoppen tevoorschijn gehaald, die werkten de ochtend niet lang door. De kinderen waren al in alle vroegte (6.30uur, Nederlandse tijd 4.30uur) oorlogje aan het spelen in de gang, en vonden onze medepassagier erg interessant (hoewel de ouders van de kinderen de coupédeur stijf dicht hielden).

Opfrissen en plassen in de trein is allemaal niet zo vervelend als gedacht. Schoenen aan zijn handig want doordat je bij de wastafeltje het kraantje omhoog moet drukken spettert het water alle kanten op en is de vloer dus nat. Er is een “gewoon” toilet, de bril staat automatisch omhoog, dus iedereen die wil zitten op de bril doet hem gewoon even omlaag. Ook zijn er deurhaken om je spul even aan op te hangen. Het is niet groot maar alles wat je nodig hebt is er. De wagon mevrouw maakt voor zover  we hebben meegekregen 2x per dag schoon. Vlak voordat we stopten in Ekaterinburg werd er zelfs stof gezogen, in de gang lag een prachtig groen tapijtje net als in de coupes.

Eenmaal in Ekaterinburg is het nog weer 2 uur later dan in Moskou (vier uur later dan in Nederland) werden we opgehaald door een taxi chauffeur, deze was erg vriendelijk vergeleken met die we hadden in Moskou. In het hotel moesten we even wachten voordat we konden inchecken, een Russische meneer moest ook inchecken en ging ongeduldig naast ons staan. Deze meneer sprak een klein beetje Engels, hij vroeg waar we vandaan kwamen en hoe we het tot nu toe vonden in Rusland, hij lachte ons uit dat we met de trein door Rusland gingen reizen, dit deed men in het Hostel van Moskou ook al. Het is goedkoper te vliegen dan met de trein en nog sneller ook, dus waarom dan met de trein… Toen we aan de beurt waren bleek deze meneer een handige tolk voor ons te zijn, want de Russische receptioniste snapte er niet erg veel van, na vele papieren te hebben laten zien en kopiëren was het goed. We konden onze hotelkamer in, de badkamer en toilet delen we. Nog even wat kleding gewassen en toen een wandeling gemaakt door de stad om nog wat te eten.

Vandaag zijn we door de stad gaan wandelen om het een en ander te bezichtigen. Hoewel de stad een aantal fonkelnieuwe overdekte winkelcentra en een heuse winkelstraat heeft,  ademt de stad meer ‘sovjet’ uit dan Moskou. De communistische efficiëntie is overal in terug te vinden en men is erg gericht op het doorkomen van de dag. Toeristen zie je hier helemaal niet meer waardoor we erg opvallen in het straatbeeld. De mensen zijn erg gemoedelijk, vriendelijk (ook al begrijpen ze niets van wat je zegt. Alleen de overheidsgebouwen en kerken worden onderhouden, alle andere openbare ruimten ligt er nog net zo bij als begin jaren 90, net na de val van het communisme. Het is de stad van Boris Jeltsin, hier was hij regiopartij-bons van de communistische partij voordat hij in 1985 naar Moskou promoveerde. We hebben nog even de plek bezocht waar de laatste tsaar van Rusland en zijn familie in 1918 zijn vermoord. Hier staat tegenwoordig een grote kerk (Church of the Blood) en een groot kruis ter nagedachtenis. Hoewel het een stad is die 2 keer zo veel inwoners heeft als Amsterdam waren we halverwege de dag uitgekeken, de rest van de dag hebben dus maar heerlijk rondgehangen. Morgenavond gaat onze trein naar Irkoetsk waar ons een 4- daagse trekking langs het Baikalmeer wacht. Maar eerst (lekker) 4 dagen met 2 andere russen in een treinwagon zitten…

1. Gea:
    28 juni 2012
    Super om jullie verhalen te lezen, net of we ook een beetje mee op reis zijn ;-)
  2. Marc:
    28 juni 2012
    weer erg leuk geschreven. Ik zie alweer uit naar jullie volgende reisverslag.... Leef in gedachten dan ook een in de express. Het is hier nu 20.45 en zijn de auto aan het inpakken want wij gaan morgen richting harderwijk. Genier ervan groetjes marc
  3. Jantina:
    28 juni 2012
    Leuk zeg om zo te lezen wat jullie iedere dag weer beleven.
  4. Lennie:
    28 juni 2012
    Ook ik vond het weer mooi stukje!!! Nog veel plezier!!!!
  5. Machteld de Vries:
    Hoi Nicole en Peter,
    Ik weet niet wie van jullie de tekst van vandaag schreef maar

Super jullie belevenissen zo "mee te maken". Ik geniet er van! Kijk met ongeduld :-) uit op een volgend reisverslag!
    groeten, Machteld
  6. Lisette:
    29 juni 2012
    wat onwijs leuk zeg! En super om zo een beetje mee te kijken met jullie. Bijzonder om al die gewoontes te zien van de medemens. Veel plezier de komende dagen. dikke knuf
  7. Gerard:
    29 juni 2012
    Leuke spannende verhalen en jullie zijn nog maar net weg....
  8. Geert john aletta alice:
    29 juni 2012
    Wy genieten van jullie verslag op een pleintje met koffie en luikse wafels met slagroom!!! In la roche. Het regent vandaag helaaa maar wew hebbewn al heel wat zon gehad :). Veel plezier nog. Xxx
  9. Nellie berghuis:
    2 juli 2012
    Als ik het zo lees zie ik het voor me en geniet ik er van.

groetjes, Rein
  10. Nellie berghuis:
    5 juli 2012
    Hallo, het is erg leuk om te lezen, ik zie jullie voor me in de trein!
    liefs, mamma